Witamina D

JAKI WPŁYW MA WITAMINA D NA ZDROWIE

Witamina D obejmuje witaminę Dl znajdującą się w tranie, D2 wytwarzaną w roślinach wystawionych na działanie promieni ultrafioletowych oraz D3 powstającą w ludzkiej i zwierzęcej skórze, która jest jedną z niewielu witamin jaką organizm może wyprodukować sam pod wpływem działania promieni słonecznych. Pełni ona, podobnie jak inne witaminy, bardzo ważną rolę w ludzkim organizmie. Pobudza ona wchłanianie wapnia i fosforu ze ścianek jelit, a także zapobiega ich wydalaniu z organizmu wraz z moczem. Dzięki takiemu działaniu wpływa na prawidłowe kształtowanie się kości u dzieci i dorosłych, na ich właściwą kondycję jak i na stan naszego uzębienia. Obecność witaminy D w krwi korzystnie wpływa na układ nerwowy i na skurcze mięśni (również serca) ponieważ prawidłowa ilość wapnia umożliwia sprawne przewodzenie impulsów nerwowych. Witamina D jest niezbędnym składnikiem do prawidłowego działania układu odpornościowego. Dzięki swoim właściwościom pomaga w zapobieganiu i leczeniu zaburzeń takich jak astma, reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca typu 1, choroby tarczycy, choroby jelit oraz stwardnienie rozsiane.

wit D

Powstrzymuje również rozwój różnego rodzaju infekcji np. grypy. Witamina D kontroluje rozwój komórek, normalnych jak i nowotworowych, dlatego też jej obecność zapobiega i pomaga w leczeniu nowotworów okrężnicy, prostaty, piersi, chłoniaka nieziarniczego oraz trzustki. Warto wspomnieć ojej korzystnym wpływie na słuch, gdyż decyduje o dobrym stanie kostek ucha wewnętrznego.

Witamina D może być pomocna w zapobieganiu i zwalczaniu cukrzycy typu 2, gdyż pobudza trzustkę do produkcji insuliny. Wpływa także na prawidłowe funkcjonowanie skóry, co może wspomagać leczenie chorób skórnych. Widzimy więc, że obecność witaminy D w zasadniczy sposób naprawia nasze zdrowie, odpowiednie jej dawkowanie może zapobiegać wielu chorobom, a także pomóc wyleczyć już istniejące. Istnieją mity, które twierdzą, że codzienne picie mleka, zdrowe odżywianie się, zażywanie preparatu multiwitaminowego uwolni nas od niedoboru witaminy D. Nic bardziej mylnego. Niedobór witaminy D występuje we wszystkich przedziałach wiekowych i raczej rzadko spotyka się osoby z właściwym jej poziomem. Ma na to wpływ położenie geograficzne, pora roku, używanie kosmetyków do opalania, zanieczyszczenie powietrza, cień, powierzchnie szklane, odzież, wiek, kolor skóry oraz odżywianie. Dlatego musimy zadbać o dostarczenie do organizmu witaminy D.

Wieloletnie badania nad witaminą D wskazują, że:

  1. Znaleziono j ą w każdym typie komórki ludzkiego ciała i w każdej tkance. Bierze udział w 200 procesach chemicznych zachodzących w organizmie.
  2. Pełni najważniejszą rolę w utrzymaniu kości i mięśni w nienagannej kondycji. Pomaga przeciwdziałać i leczyć bóle kostno-mięśniowe oraz chroniczne zmęczenie, a także osteoporozę. Niedobór witaminy D w organizmie przyczynia się do zbyt dużej produkcji hormonu o nazwie parathormon (gruczoły przytarczyczne produkują ten hormon), który z kolei powoduje nadmierne wypłukiwanie wapnia z kości osłabiając je. To osłabienie odczuwane jest jako ból rozproszony po całym ciele, któremu towarzyszy zmęczenie i osłabienie. Wieloletnie badania wskazują także, że obniżony poziom witaminy D zwiększa ryzyko złamania. Dlatego leczenie osteoporozy należy zacząć od wyrównania jej poziomu, a także wapnia i fosforu.
  3. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego. Wzmacnia go umożliwiając skuteczną walkę z przeziębieniem czy wirusami grypy, a także gruźlicy – skutecznie zwalcza objawy tych chorób. Dzięki swoim właściwościom zapobiega i pozwala leczyć astmę, reumatoidalne zapalenie stawów, choroby tarczycy jak również stwardnienie rozsiane.
  4. Kontroluje rozwój komórek – steruje w organizmie procesami usuwania komórek starych lub uszkodzonych, aktywuje i dezaktywuje niektóre geny; pomaga zapobiegać powstawaniu przerzutów; może kontrolować rozwój komórek rakowych poprzez odcięcie dopływu krwi do tychże komórek. Widzimy więc, że witamina D posiada zarówno właściwości zapobiegające powstawaniu raka, ale również potrafi skutecznie powstrzymać jego rozwój.
  5. Kondycja zębów zależy od jej prawidłowego poziomu. Zęby to rodzaj kości, a wiemy już że wpływa na układ kostny, a więc na zęby również. Ponadto posiada właściwości przeciwzapalne zmniejszające ryzyko chorób przyzębia.
  6. Reguluje pracę trzustki.
    Witamina D wspomaga pracę układu odpornościowego. Gdy jej poziom jest niski następuje zaburzenie jego pracy i atakuje niszcząc komórki trzustki odpowiedzialne za produkcję insuliny. Traktuje je jak zagrożenie dla organizmu. Ten atak prowadzi do zaburzenia w procesie wytwarzania insuliny i pojawia się cukrzyca typu 1. Wieloletnie badania wskazywały, że witamina D pozwala zapobiegać powstawaniu tego typu cukrzycy poprzez odpowiednią suplementację. Witamina D potrafi redukować insulinoodporność dzięki czemu łatwiej jest zapanować nad cukrzycą typu 2.
  7. Reguluje pracę trzech hormonów współpracujących ze sobą RAAS (układ renina-angiotensyna-aldosteron) – jego nadmierna aktywność prowadzi do nadciśnienia tętniczego. Wpływ witaminy D na RAAS zapobiega nadciśnieniu oraz niewydolności serca.
  8. Wpływając na pracę układu RAAS, redukując insulinoodporność oraz zapobiegając powstawaniu złogów cholesterolu chroni przed chorobą niedokrwienną serca.
  9. Pomaga walczyć ze stresem i depresją. Niedobór witaminy D może skutkować złą kondycją psychiczną człowieka.
  10. Ma wpływ na kondycję skóry. Wieloletnie badanie doprowadziły do powstania maści jako leku na łuszczycę.

Od lat na świecie prowadzone są badania nad witaminą D. Ich wyniki są alarmujące. Niedobór witaminy D jest zjawiskiem bardziej powszechnych niż się spodziewano. Niedoceniania przez większość lekarzy została odsunięta na drugi plan. Pamiętają, że należy podawać ją małym dzieciom a zapominają, że dorosła osoba w każdym wieku też jej potrzebuje. Podstawowym błędem jest fakt traktowania lub raczej nazywania jej witaminą, gdyż już wiele lat temu odkryto, że jest to hormon odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie każdego układu w organizmie.

Niedobór witaminy D można stwierdzić na podstawie badania krwi. Lekarze niechętnie zlecają takie badanie, gdyż nie widzą żadnego uzasadnienia. Nic bardziej mylnego. Laboratoria analityczne proponują natomiast dwa badania witaminy D. Dla prawidłowej oceny poziomu witaminy D we krwi właściwe jest badanie 25(OH)D. Po wytworzeniu witaminy D w skórze jest ona transportowana do wątroby i nerek, gdzie podlega kolejnym procesom metabolicznym. Głównym metabolitem jest witamina D określana jako 25(OH). Następuje dalsza przemiana (głów nie w nerkach), która prowadzi do jej zamiany w metabolit opisywany jako 1.25(OH) prawie zawsze produkowany przez organizm w stałej ilości. Dlatego też nasycenie krwi witaminą określa 25(OH). Do dnia dzisiejszego wiele laboratoriów opiera się na starych normach (mających na celu zapobieganie krzywicy) ustawionych na poziomie 10 ng/ml (25 nmol/L) jako dolną granicę. Nic bardziej błędnego. Wiedza na temat witaminy D uległa rozwojowi, a badania wskazały, że najbardziej korzystny poziom 25(OH)D zaczyna się od wartości 30 ng/ml (75 nmol/L), a kończy na wartości 100 ng/ml (250 nmol/L). Dokonując badania poziomu 25(OH)D należy także zwrócić uwagę na jednostki, gdyż laboratoria w różny sposób oznaczają poziom – jedne w ng/ml inne w nmol/L. Przelicznik z ng/ml na  nmol/L wynosi 2,5.

Mamy cztery źródła jej pozyskiwania: promienie słoneczne, pożywienie ,  skorzystanie ze specjalnego solarium UVB albo połykać tabletki lub kropelki. Polecam korzystanie z dobroczynnego działania słońca. Aby zebrać pewne zasoby i zabezpieczyć się przed zimowymi kłopotami ze zdrowiem wystarczy w sezonie letnim, 3 razy w tygodniu posiedzieć na słońcu w stroju kąpielowym przez 15- 20 minut, między godziną 10 a 16. Tyle wystarczy, aby podczas tej jednorazowej kąpieli słonecznej nasza skóra wyprodukowała 20 000jednostek witaminy D3 (minimalna dawka dzienna to 1 000 jednostek). Oczywiście pobyt na słońcu można przedłużyć do momentu zaczerwienienia się skóry pamiętając, iż ten sygnał mówi nam o tym, aby tego dnia zaprzestać opalania się, bądź też po prostu się ubrać. Opalając się nie używamy kosmetyków z filtrami, gdyż mogą one blokować produkcję witaminy D nawet w 99%. Przebywając na słońcu nie można jej przedawkować. Liczne obserwacje naukowe doprowadziły do potwierdzenia faktu, że w czasie opalania witamina D3 wytwarza się na wierzchnich  warstwach skóry i tam czeka, aż zostanie wchłonięta do krwioobiegu.  Może to trwać nawet dwa dni. Dlatego nie zaleca się  kąpieli zaraz po pobycie na słońcu, gdyż mydło wymywa ją.  Szorowanie mydłem można zastosować w miejscach nie wystawianych uprzednio na działanie promieni słonecznych, a resztę ciała należy po prostu przepłukać letnią wodą.

W tym miejscu należy jeszcze wspomnieć o apelach ekspertów, którzy twierdzą, że słońce jest szkodliwe i może doprowadzić do czerniaka. Ale z drugiej strony wskazuję się na jego dobroczynne działanie. Może ono być i lekarstwem i zagrożeniem, a wszystko zależy od tego, jaka była jednorazowa dawka. Musimy umiejętnie korzystać z jego dobrodziejstw. Przeciętna osoba nie jest w stanie osiągnąć prawidłowy poziom witaminy D z pokarmów i słońca. Korzystanie z lamp ultrafioletowych też nie jest bezpieczne, gdyż często trudno jest stwierdzić czy promieniują potrzebnym UVB czy też szkodliwym UVA. Dlatego konieczna jest suplementacja jako uzupełnienie diety i spacerów na słońcu. Produkty spożywcze nie są najlepszym źródłem witaminy D, gdyż nie zawierają zbyt dużych ilości. Kupując żywność należy zwracać uwagę na jej wszystkie składniki. Pokarmy bogate w witaminę D to: świeży węgorz, łosoś, śledź w oleju, marynowany śledź, sardynki, makrela, tuńczyk, żółtko jaj, żółty ser, mleko. Spożycie tych produktów jest zbyt małe by pokryć zapotrzebowanie.

Dla większości z nas głównym źródłem witaminy D są suplementy diety. Należy zwrócić uwagę na jednostki miary w jakich podawane są dawki tej witaminy. Jednostką międzynarodową jest j.m., jednakże są producenci którzy dawki podają w mikrogramach pg (tj. jedna milionowa grama). I tak aby przeliczyć trzeba wiedzieć, że 40 j.m. = 1 pg (mcg) (np. 400 j.m. = 10 pg (mcg), 1000 j.m. = 25 pg (mcg)). Ilość suplementowanej witaminy D należy powierzyć mądremu lekarzowi, który wcześniej powinien zlecić badanie 25(OH)D i w początkowym okresie suplementacji powtarzać co dwa miesiące.

Obowiązujące obecnie zalecenia dla Polski i Europy Środkowej rekomendują następujące ilości witaminy D:

– noworodki i niemowlęta 400 IU (UJ to to samo co j.m. – jednostka międzynarodowa) na dobę do 6 miesiąca życia i 400 – 600 IU na dobę między 6 a 12 miesiąca życia;
– dzieci i młodzież ( 1 – 1 8 lat) 600 – 1000 IU na dobę w zależności od masy ciała (od września do kwietnia lub przez cały rok jeśli ekspozycja na słońce nie będzie wystarczająca);
– dorośli (powyżej 18 lat) 800 – 2000 IU w zależności od masy ciała (od września do kwietnia lub przez cały rok jeśli ekspozycja na słońce nie będzie wystarczająca);
– osoby starsze (65 lat i powyżej) 800 – 2000 IU przez cały rok (od września do kwietnia lub przez cały rok jeśli ekspozycja na słońce nie będzie wystarczająca);
– kobiety planujące ciążę 800 – 2000 IU na dobę;
– kobiety w ciąży i karmiące 1500 – 2000 IU na dobę.

Witamina D3 współpracuje z innymi witaminami w ludzkim organizmie. Liczne badania informują o konieczności dodawania witaminy K2, podczas suplementowania witaminy D3, gdyż naukowcy twierdzą, że steruje ona rozmieszczeniem wapnia w ludzkim ciele. I jeszcze jedna uwaga, witaminę D należy zawsze spożywać z posiłkiem zawierającym tłuszcz – może to być masło na kromce chleba.

Zimą obniża się poziom witaminy D. Można ją uzupełnić tranem, suplementami zawierającymi D3 (np. Vigantol) czy też jedząc tłuste ryby morskie (łosoś, makrela).

Źródło : Ryszard i Adrian Bąk  Przewodnik po zdrowiu

 

Zakresem naszego działania obejmujemy miejscowości :
Łapanów, Gdów, Bochnia, Wieliczka, Dobczyce, Myślenice, Kraków, Niepołomice, Targowisko, Łapczyca, Królówka, Sobolów, Trzciana, Łąkta, ŻegocinaLimanowa, Mszana Dolna, Nowy Sącz, Zakopane , Kłaj, Raciechowice,  Jodłownik, Szczyrzyc, Tymbark, Łososina, Kasina Wielka, Wiśniowa , Rabka.